دلکده

اگر پیاده هم شده سفر کن ، در ماندن می پوسی

دلکده

اگر پیاده هم شده سفر کن ، در ماندن می پوسی

معجزهٔ پاییز

این شبها هوا خنک است و دلربا...شب که میشود باد می وزد و کم کم سرعت میگیرد و صدای چرخش برگهای بر زمین افتاده و بوی خاک نمناک،مژدهٔ از راه رسیدن باران را می دهند...آسمان که با صدای غرش روشن میشود،گوشهایم به استقبال صدای باران میرود...همان ضربه های در ابتدا آرام و سپس تند روی کف تراس و کانال کولر...و باز همان عطر بی نظیر حاصل از هم آغوشی آب و خاک...چند ثانیه نفسم را حبس میکنم تا صدایش این نوای آسمانی را بر هم نزند...بعد پشت پنجره می ایستم و با نفسهای عمیق،بوی پاییز را به مشام میکشم و چشمهایم تصویر پاییز را قاب میگیرند...پاییز آمده...یک پاییز تمام عیار....

گفتم تمام عیار..اما اشتباه است..یک چیزی در این تصویر کم است..رنگ..رنگ برگهایی که هنوز روی سبز تابستانیشان پافشاری میکنند..این رنگ،تصویر پاییز را خراب میکند..گرچه در تابستان، دلنشین است..اما نه حالا که پاییز است..نه حالا که مهر را داریم به پایان میرسانیم...

پاییزهای خوبی را پشت سر گذاشته ام و تصاویر شاعرانه ای از آنها در ذهنم به یادگار مانده...شاید ذهن لجبازی دارم اما پاییز برای من ترجمه ای خاص دارد...پاییز در ذهن من وقتی "پاییز" معنا میشود که بروم خیابان ولیعصر...از تجریش سرازیر شوم به سمت چهار راه ولیعصر...یک پیاده روی طولانی روی برگهای زرد و نارنجی...در حالیکه قطره های باران روی صورتم میچکند و من در برابر نگاه های متعجب و گاهاً دلسوزانهٔ آدم های چتر بر سر گرفته،در دل خودم این قانون را تکرار کنم که "چتر،خیانتیست به انتظار باران" و دستهایم را در جیبهای کتم پنهان کنم...و در عین حال حواسم به خش خش برگهای زیر پایم باشد و حس کنم که خیال انگیزترین ترانه همین است که میشنوم...همزمان تمام تصاویری را که میبینم در ذهنم به کلمه تبدیل کنم و باز مثل همیشه به خودم بگویم که کاش ذهن آدمها به یک پرینتر وصل بود تا هرچه میسراید و میگوید را - در مواقع لزوم - چاپ کند تا من یادم نرود چه ها سروده ام...و باز از هر ده جمله ای که ساخته ام هشت تایش یادم نماند و در دل به خودم بخندم و حتی بترسم که نکند من اینها را هرگز نگفته ام و شاعری میهمان وجودم بوده و کلام زیبایی را در ذهن من سروده و بعد رفته سراغ دیگری...و بعد میگویم شاید هم روح من در پاییز یک گیرندهٔ قوی میشود و زیباترین جملات و اشعار پاییزی جهان را از خود عبور میدهد مثل یک آیینهٔ جهان نما...و همهٔ این تصاویر و صداها و خیالات و شعرها و شایدها،پاییز من را میسازند.....

هنوز پاییز از راه نرسیده آنچنان که من انتظارش را داشته و دارم...اما پاییز است...و پاییز است و اولین ماهش...مهربانترین ماهش...ماه مهرش...و جشن پاییز از همین حالا در دل من بر پاست...



+این پست تقدیم به مردی پاییزی..از جنس باران..و عاشق باران..تولدت مبارک متولد ماه مهر

نظرات 6 + ارسال نظر
آوا یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 00:54

تولد ِ مرد ِ پاییزی،رفیق ِ پر مهر ِ
مهر ماهی،همزاد ِ بارانهای
پاییـــــزی،با رایحه ء خاص ِ
کوچه سارهای دل انگیز ِ
خیس خرده ازاشکهای
ناب آسمانی مبارک..
یاحق...

مرسی از کامنت قشنگت عزیز دلم...

تیراژه یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 01:17 http://tirajehnote.blogfa.com

چه زیبا پاییز را گفتی...
پاییز رنگارنگی که اخوان ثالث نازنین پادشاه فصلها نامیده اش.
و چه خوب که به یک مرد پاییزی مهربان تقدیم شد..
مردی از جنس پاییز و مهر..متولد ماه مهر..
تولدش مبارک

واقعاً پادشاه فصلهاست...
مرسی تیراژهٔ خوبم

مریم نگار (مامانگار یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:15

تولدش مبارک...
هدیه قشنگی بود الهه جانم..
سراسر زیبایی و شیدایی پاییز ..
باز یاد این جمله افتادم..
"پاییز همان بهاری ست که عاشق شده .."

"پاییز همان بهاری ست که عاشق شده .."
فوق العاده بود مامانم....ممنون

فاطمه شمیم یار یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 18:00

سلامم عزیز دلم
خوبی الهه جان؟
میدونی که عاشق پاییزم ..یه فصله خاصه به نظرم..
قشنگ گفتی در موردش...
تولد بابک عزیز و مهربان هم مبارک..

سلام مهربونم
قربونت...خوبم شکر خدا.....
آره میدونم....عاشق پاییز و ابر و بارون.........
مرسی گلم....

دل آرام یکشنبه 23 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 23:15 http://delaramam.blogsky.com

چه پست دلنشینی الهه ...

نظر لطفته آروم دل

شبگرد یکشنبه 30 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 05:44 http://khateratekhane.blogsky.com

نوشته ها و دست نوشت های خوبی داری
از این نوع وبلاگ نویسی خوشم میادو سعی میکنم اینجوری بتونم بنویسم وشاید نتونم
نمی دونم چرا الان حس ندارم بخونم
و
شاید وقتی دیگر

ممنون...نظر لطفته...
سعی نکن جور خاصی بنویسی...فقط بنویس...دلت،روحت و قلمت امضای نوشته هات هستن...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد